wtorek, 26 czerwca 2012

Gry i zabawy matematyczne
Umiejętność dodawania i odejmowania u dzieci kształtuje się przez wiele lat i polega na przechodzeniu od konkretu do symboli. Aby przechodziło na wyższe poziomy w rozwoju w zakresie liczenia musi mieć bardzo dużo doświadczeń. Małe dziecko nie nauczy się liczyć poprzez obserwowanie tej czynności u innych. Liczenie przedmiotów narysowanych na obrazkach też jest dla niego trudne. Najlepiej, gdy ma możliwość dotykania i manipulowania przedmiotami.
Po opanowaniu tej umiejętności dziecko zaczyna doliczać, a następnie liczyć na palcach i „w pamięci’. Każde dziecko powinno tak długo liczyć na palcach, jak długo potrzebuje. Pragnę zaproponować kilka gir i zabaw matematycznych, które oprócz walorów kształcących mają także zalety wychowawcze. Niech te zabawy będą dla dzieci źródłem radości, bo tylko wtedy będą chciały rozwiązywać coraz trudniejsze i ambitniejsze problemy. Zabawy z kostką
1. Dziecko rzuca kostką do gry. Pokazuje na palcach, ile wyrzuciło kropek. Uwaga! Trzeba ćwiczyć tak długo, aż dzieci globalnie będą odczytywały liczbę kropek na kostce.
2. Dziecko rzuca 2 kostki do gry. Liczy lub dolicza (zależy od poziomu rozwojowego) kropki na dwóch kostkach razem.
3. Dziecko rzuca dwie kostki liczbowe. Dodaje liczby na dwóch kostkach razem.
4. Kostki mają taki układ oczek, że suma liczby oczek na przeciwległych ściankach zawsze wynosi 7. Jeżeli więc potoczymy kostkę po stole i zapytamy dziecko, ile jest oczek na niewidocznej ściance spojrzy na oczka znajdujące się na górnej ściance i szybko odejmie od 7 ich liczbę.
Te proste przykłady zabaw z małym dzieckiem można znaleźć na tej fajnej stronie.
matematyka łatwa czy trudna!
matematyka łatwa czy trudna?
matematyka łatwa czy trudna?
matematyka łatwa czy trudna?

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz